aSsAlAmMuAlAiKuM.....

aSsAlAmMuAlAiKuM.....

Followers

Sunday, June 13, 2010

Nostalgia..

Assalamualaikum dan salam sejahtera....
Dikesempatan ini, ingin Ayu mengenang kembali memori tempat kelahiran yang sangat Ayu rindui dan sayangi...iaitu rumah arwah ayah dan arwah emak dimana mereka menitipkan rasa kasih dan sayang mereka terhadap 9 orang anak-anaknya. Inilah kediaman yang kini sunyi dan sepi tanpa penghuni....hanya sekali-sekala kami adik-beradik berkumpul terutamanya di hariraya. Kelmarin, dalam perjalanan Ayu sekeluarga bercuti, sempat juga bermalam di kampung yang dah agak lama tak jenguk..(paling akhir masa cuti hariraya Korban tahun lepas)


I was born here...


Even tak berpenghuni namun masih terjaga semua bunga tanaman arwah mak dan ayah..(kami upah seseorang untuk menjaganya..)



Arwah mak dan ayah memang minat tanam bunga cuma x turun kat anak jer..hi..hi..


Walaupun arwah mak dan ayah tuh agak moden orangnya tapi kalau tengokkan perabot2 yg tinggal...nmpak antik gak kan..

  

meja mekap emak dan ayah..


 

lemari pakaian mereka..



meja kerja arwah ayah..(beliau adalah bekas seorang Tok Kadi...caya x??) Arwah mak pula adalah seorang Ustazah di sebuah sekolah menengah..dulu pernah jadi anak murid dier..kire ni anak ustaz n ustazah la nih tp anak jadi brutel...tp brutel pun, tetap ingat Tuhan dan arwah makpaknyer..hi..hi..)



Lemari pinggan dan koleksi pyrex, corelle n so on..emak punya, kami akan gunakan masa gader2..sbb tu x tersusun cantek..klu arwah mak ada...bisinglah dier..


Lemari ni cun x? dalam tuh koleksi cenderahati dari kenduri kawen...(bekas telur)..pun emak punya..


Ruang dalam rumah yang agak luas tapi kosong...


Jam yang agak antik...yg bestnyer ia akan berbunyi mengikut masa...jika pukul 3 maka 3 kalilah ia berbunyi...begitulah seterusnya, so senang nk alert klu dlm gelap...



Mesin jahit emak yang dah tukar enjin elektrik..mak suka menjahit..



Ruang dapur tempat kami selalu memasak bersama-sama..tapi sekarang dah kosong cam ni lah..

Tujuan cerita nostalgia ni bukan ape...cuma sekadar memberitahu kengkawan semua bahawa selagi masih ada ibu dan ayah...hargailah mereka. Jika mereka sudah tiada, tiada apa lagi yang dapat kita lakukan selain menyedekahkan mereka doa yang berterusan dan bacaan ayat-ayat suci Al Quran. Semoga arwah emak dan ayah berada dalam kalangan orang-orang yang beriman dan dirahmati Allah...AMIN..

Dan juga harapan semoga kami adik-beradik akan sentiasa dapat menjaga rumah peninggalan emak dan ayah nih sebaiknya..INSYAALLAH...

2 comments:

  1. salam ayu. sebak lak bc posting ayu kali ni. br last wkend blk kg parents kt ipoh. abah pun peminat brg lama byk gak koleksi dia kt umah.
    mmg ya, selagi ada ibubapa jagalah hati, hargai & ziarahlah selalu sbb mrk sentiasa rindukan anak2 mrk.

    ReplyDelete
  2. k ayu...nak tanya award yg mana 1 nak ambik yea

    ReplyDelete